Čovek zove šlep službu usled nezgode na putu

Zamislite sledeće: vozite potpuno opušteno, možda ste sami, možda je neko s vama. Napolju je sparno ili pada sneg, svira vam omiljena pesma. I onda – tup! Nešto neobično se desi. Motor štuca, upali se neka lampica, auto izgubi snagu… i vi ostajete bez ideje šta dalje.

Prvi instinkt mnogih je panika. I to je skroz normalno. Ali kad vam se auto pokvari na putu – pogotovo ako ste novi za volanom – nije vreme za paniku, nego za brzu i pametnu reakciju.

U nastavku ćete naći tačan redosled poteza, male trikove koji vam mogu spasiti živu glavu i savete koji će vam pomoći da se snađete bez stresa. Jer kvarovi na putu nisu retkost, ali ni smak sveta. Samo ih treba znati “odigrati” kako treba.

Prvo i najvažnije: sačuvajte glavu – bukvalno

Automobil na putu sa sva četiri migavca upaljena
Uključite sva četiri žmigavca za početak

Ako auto stane usred puta ili počne da se gasi dok vozite, važno je da u sekundi uđete u mod spasi sebe i saputnike.

Evo šta odmah radite:

  • Uključite sva četiri žmigavca. Bez razmišljanja. Čak i dok se još krećete i pokušavate da se zaustavite. To je univerzalni signal drugim vozačima da nešto nije u redu.
  • Gledajte da sklonite auto što više udesno. Idealno – van kolovoza, na bankinu, parking, servisnu traku… bilo gde gde niste direktno na putu.
  • Ne zaustavljajte se u krivini, na uzbrdici, prevoju, tunelu. Ako već morate, gledajte da se pomerite bar nekoliko metara dalje, da vas drugi mogu uočiti na vreme.

Da li ste sigurni da stojite? Sad obucite prsluk.

Mnogi vozači reflektujući prsluk drže u gepeku. Ogromna greška. Taj prsluk vam treba dok ste još u vozilu, pre nego što uopšte otvorite vrata. Zato ga čuvajte u pregradi kod suvozača ili u prostoru ispod sedišta. Kad ste u prsluku, postajete vidljiviji – i samim tim sigurniji.

Još jedan savet: iako je zakonom obavezan samo jedan prsluk, nije loša ideja da imate još dva-tri za putnike. Možda će neko morati da vam pomaže oko šlepanja, guranja ili postavljanja trougla.

Kad izlazite iz auta – gledajte leđa

Ne otvarajte vrata na „ćoravo“. Pre nego što krenete da izlazite, pogledajte retrovizor, bacite pogled iza ramena i proverite ima li vozila koja vam se približavaju. Na auto-putevima brzine su visoke i sekunda nepažnje može da ima tragične posledice.

Šta kad ste napolju: redosled poteza

Trougao upozorenja postavljen na putu
Sigurnosni trougao stavite pod obavezno

Kada ste već van automobila i u prsluku, sledeći koraci su konkretni i sistematski:

1. Postavljanje sigurnosnog trougla

Koliko daleko treba da ga stavite? Evo orijentira:

Vrsta puta Udaljenost
Auto-put Minimum 50 metara iza vozila
U naselju Minimum 10 metara

Ako je loša vidljivost – magla, kiša, sneg – slobodno ga stavite i dalje. Cilj je da drugi vozači imaju dovoljno vremena da reaguju. Nije bitno da li ste “tačno po propisu” ako vas neko ne uoči na vreme.

2. Uključite poziciona svetla (ako je noć ili slaba vidljivost)

Migavci rade svoj deo posla, ali dodatna svetla pomažu, posebno kad je mračnije.

3. Povucite ručnu, ubacite menjač u brzinu

Ako ste na blagoj nizbrdici, auto može da krene sam. Dešava se češće nego što mislite. Zato: ručna + prva brzina (ili „P“ kod automatskog menjača).

Ispod haube – ne odmah

Vozač otvara haubu usled kvara na vozilu
Nikako ne otvarajte haubu prebrzo, sačekajte da se komponente ispod nje ohlade

Ako ne znate šta se dešava sa automobilom, nemojte impulsivno da iskačete i otvarate haubu. Prvo se postarajte za bezbednost – svoju i onih koji su s vama.

Tek kad ste apsolutno sigurni da je situacija stabilna, možete da pokušate da pogledate šta nije u redu, ali samo ako imate neko osnovno znanje o vozilu. Inače, ne činite mnogo – osim što rizikujete da se opečete, isprljate ili napravite veći kvar.

Kad je vreme za poziv – odmaknite se

Ako planirate da zovete šlep službu, pomoć na putu ili policiju, ne stojte pored auta. Pomerite se iza bankine, iza ograde ako postoji, ili bar nekoliko metara dalje u stranu. Isto važi i za saputnike. Sedeti u zaustavljenom automobilu pored puta nije bezbedno.

Bonus dodatak: žuto rotaciono svetlo

Ovo nije obavezno, ali može da bude spas. Radi se o maloj lampi koja se pomoću magneta stavlja na krov auta i spaja se na upaljač. Kad je uključena, svetli rotaciono žutom bojom – vidljivo izdaleka.

Cena? Oko 20 evra. Korisnost? Ogromna.

Samo pazite – ako ga koristite bez opravdanja, policija može da vas kazni (kazna ide i do 20.000 dinara). Ali u slučaju kvara, to je signal koji zaista može da spreči nesreću.

Kako da se spremite unapred?

Nemojte čekati da se nešto desi da biste shvatili koliko je važno da imate pravu opremu i znate šta da radite.

U kolima uvek držite:

  • Reflektujući prsluk (idealno više komada)
  • Sigurnosni trougao
  • Kablove za paljenje (ako vam se isprazni akumulator)
  • Višenamenski alat
  • Voda, grickalice i ćebe (ako zimi zapnete negde duže)
  • Papir sa brojevima šlep službi, osiguranja i servisera
  • Punjač za telefon (ili eksterni power bank)

Šta ako se desi u sred noći ili po nevremenu?

Vozač u prsluku proverava motor automobila noću
Postarajte se da ste vidljivi na putu

Tada stvari postaju još ozbiljnije. Vidljivost je lošija, a rizik veći i dosta ljudi se plaši da vozi u ovakvim uslovima. Dodatna svetla, reflektujuća oprema i brzo napuštanje kolovoza su obavezni. Ako ste sa decom ili starijim osobama, budite dodatno obazrivi.

U ovakvim situacijama, komunikacija sa drugim vozačima može da pomogne – mahnite, podignite ruku, signalizirajte da smanje brzinu.

Kad dolazi pomoć: šta da znate?

Šlep služba može da dođe za 20 minuta, a može i da traje satima – zavisi gde ste. Budite spremni na čekanje. U međuvremenu:

  • Držite telefon pri ruci i pun
  • Ne stojte na vetrometini – hladnoća i stres brzo iscrpe čoveka
    Pratite vozila u prolazu, ali se ne oslanjajte na to da će neko stati – većina neće

Ako je hitno (recimo, blokiran put ili opasna pozicija), zovite i saobraćajnu policiju. Oni mogu da obezbede mesto dok pomoć ne stigne.

Za kraj: Mirna glava rešava sve

Možda vam se sve ovo sada čini kao mnogo informacija. Ali kad se situacija desi, setićete se više nego što mislite – pogotovo ako jednom pročitate ovakav vodič. Suština je: ostanite mirni, zaštitite sebe i putnike, učinite se vidljivim, sklonite se sa puta i pozovite pomoć.

Kvar na putu ne bira ni vreme ni mesto, ali to ne znači da mora da vas uhvati potpuno nespremne.

Bolje je znati pa nikad ne zatrebati – nego da vam zatreba, a ne znate odakle da počnete.

Vladimir

Autor Vladimir

Vladimir Radović je stručnjak za saobraćaj i vozačke dozvole, sa iskustvom u edukaciji i obuci vozača.